comunicació de proximitat

L’hora de la proximitat

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Diu el tòpic que després de la pandèmia del coronavirus no serem els mateixos, com a societat. I hem de reconèixer, malgrat tots els matisos que es puguin aportar al debat, que aquesta frase, tan repetida, té bona part de raó. En el cas dels consumidors és una evidència. Els hàbits de consum han canviat, i és molt possible que algunes de les tendències observades en els darrers mesos es consolidin.

Canvis en el consum

Pensem, per exemple, en les compres digitals, que al principi del confinament van créixer d’una manera exponencial. Les veus expertes apunten, en aquesta línia, a una agilització del procés de digitalització del consum. El mateix podria succeir amb el pagament amb targeta, mitjançant aplicacions mòbils o tecnologies com el contactless, que ara s’han convertit en la millor alternativa per evitar el contagi.  

Una comunicació per a un consumidor més racional

En l’àmbit concret de la comunicació, hem de tenir present que les expectatives dels usuaris, en relació a les marques, també s’han modificat. Així ho indica, sense anar més lluny, el baròmetre que publica periòdicament la consultoria Kantar, especialitzada en la investigació de mercats i panells de consumidors. Entre les conclusions que ha publicat, destaca el fet que el consumidor hagi reduït, darrerament, les despeses que no estan vinculades als productes de primera necessitat.

Sembla, per les dades analitzades, que els efectes econòmics de la pandèmia del coronavirus canviaran el perfil del consumidor, que es tornarà més conservador a l’hora d’assumir determinats costos. En aquesta mateixa línia s’expressava recentment el professor d’Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Juan Carlos Gázquez-Abad, en un reportatge de La Vanguardia, en el qual afirmava que el consumidor del futur serà “més sensible al preu, més racional i s’informarà millor sobre el producte”.

El valor de la proximitat, a l’alça

Totes aquestes qüestions requereixen d’una comunicació eficaç, que s’adapti al nou escenari. I un dels valors a reforçar, davant d’aquesta conjuntura, és el de la proximitat. De la mateixa manera que moltes persones s’han retrobat amb el patrimoni natural que tenen a tocar, el consum també ha reduït el seu abast d’acció. El consumidor que ens deixa el coronavirus és molt més sensible a la proximitat. Per això és important que les marques sàpiguen reflectir aquest valor. Ser pròxim vol dir demostrar la confiança suficient perquè el client tingui clar que tu sempre hi ets, quan fa falta.

En aquest sentit, doncs, una comunicació de proximitat pot esdevenir un gran atractiu per atraure i fidelitzar clients, en les circumstàncies actuals. El 32% dels enquestats en l’estudi de Kantar, per exemple, valoren molt positivament que les marques siguin pragmàtiques i ajudin els consumidors en el seu dia a dia.

Demostrar els valors que ens relacionen amb l’entorn local

També ha crescut, d’altra banda, l’interès per la responsabilitat social. El consumidor post-Covid 19 és molt probable que, en informar-se millor abans de consumir, també tingui més en compte el fet que la seva marca es relacioni d’una manera enriquidora amb el seu entorn més pròxim. Com diuen una vegada i una altra els experts en consum, l’estimació per allò local ha tornat amb força, amb la pandèmia del coronavirus. Ho diuen els experts i ho diuen les dades, com l’anàlisi de l’associació de fabricants i distribuïdors AECOC, en la qual un 63%  dels enquestats asseguren que apostaran més pels productes de proximitat.

Potenciar aquests aspectes amb missatges que transmetin tot allò que ens relaciona íntimament amb el món local i amb una consciència social en positiu contribuirà, doncs, a adequar els nostres missatges a les necessitats i les prioritats de la societat, de la qual les marques, al cap i a la fi, també en formen part. A Explay podem ajudar-te a fer-ho amb totes les garanties, amb un servei integral en publicitat i comunicació.

Els estudiosos ja apunten que el consum digital, després de l’estat d’alarma, serà superior als habituals en els temps previs al coronavirus. El coronavirus, en aquest àmbit, només ha accelerat un procés que les nostres societats ja estaven experimentant. Ens interessa, doncs, ser en aquest món digital, i sobretot, dir-hi coses interessants, interpel·lar el nostre públic.