IDIOMA

La comunicació de marca en temps del coronavirus

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Vols dir que la comunicació guarda relació amb el coronavirus?

Potser us preguntareu: quina relació guarda tot plegat, amb la comunicació? Doncs molta! En primer lloc, perquè la comunicació d’una marca sempre s’adreça a les persones. El seu objectiu és, al capdavall, fer-los arribar un missatge. I aquest missatge està condicionat, entre moltes altres coses, pel context en què es troba la societat. I tots coincidirem a destacar que el que ens ha passat, últimament, ha estat d’una gran excepcionalitat.

El coronavirus ens ha situat en un context canviant, i ens hi hem d’adaptar

Segurament si analitzéssim quines són les paraules més repetides, en els mitjans de comunicació, en els darrers mesos, hi trobaríem “incertesa”. El coronavirus ha mostrat la nostra fragilitat, com éssers humans, i ens ha capgirat tots els plans. No tenim encara la certesa de quan se superarà aquesta crisi. No tenim la certesa del que passarà a la tardor. Però ep! Sí que tenim certeses, i convé no oblidar-les, com el fet que tard o d’hora la superarem.

En el cas que ens ocupa, també ens interessa tenir present la següent certesa: adaptar-se degudament als escenaris canviants contribuirà a l’èxit de les nostres comunicacions. No es tracta de no planificar, d’improvisar. Sinó que els missatges que difonguem sàpiguen llegir molt bé el moment concret en el que ens trobem.

Ha arribat l’hora de començar a desconfinar els continguts

Sembla una paradoxa, oi? Precisament aquest article es proposa d’ajudar-te a comunicar en els temps de la crisi coronavirus, i et demana que no caiguis en el monotema. Doncs sí. Si us hi fixeu, l’actual pandèmia ha anat passant per diferents fases. També des del punt de vista comunicatiu.

Al principi, hi va haver una tendència clara cap a les referències al virus. Els usuaris agraïen, en el moment àlgid de l’alerta sanitària, les informacions que poguessin vincular. Ara, en canvi, es comença a notar un cert esgotament, en termes mediàtics. La gent se sent sobreinformada. De la mateixa manera que s’ha desconfinat, tornant a sortir als carrers, el públic també necessita que els continguts es comencin a desconfinar. Podem parlar del virus, però no cal incidir-hi amb la insistència que segurament el mes de març, amb l’inici de l’estat d’alarma, requeria. És simplement això.

"De la mateixa manera que s’ha desconfinat, tornant a sortir als carrers, el públic també necessita que

El públic agraeix la normalització de la situació i els missatges optimistes

El punt anterior mostra com s’ha detectat una voluntat, per part de l’audiència, i en la mesura del possible, de normalitzar la situació. La vida, al cap i a la fi, continua, malgrat la pandèmia.

Important: no es tracta de meres sensacions. Sense anar més lluny, els informes setmanals que Havas Media Group España presenta, sobre aquesta qüestió, van en aquesta línia. Els enquestats expressen que a les marques els exigeixen solucions i missatges que contribueixin a la normalitat.

També agraeixen els missatges que conviden a l’optimisme. No hem de perdre de vista que portem uns mesos en què sentiments com l’angoixa o la tristesa han afectat un gruix important de la població. En són una mostra les enquestes que ha fet el Gabinet Ceres a diferents municipis. Per tant, normalització i optimisme.

El creixement del consum per internet es consolidarà

Ho hem comprovat durant el confinament. L’activitat de les marques es pot arribar a aturar, o pot minvar, però la nostra comunicació no es pot aturar. La presència digital ens permet continuar sent-hi, encara, fins i tot, que no ens puguem trobar físicament amb els nostres clients.

És per aquest motiu que la comunicació digital ha estat tan rellevant, en els últims mesos. Tot i que la tendència, amb el desconfinament, és que les estadístiques de consum digital s’estabilitzin, el més probable és que la digitalització, en diversos àmbits de la nostra vida, tingui una major importància.

 

Els estudiosos ja apunten que el consum digital, després de l’estat d’alarma, serà superior als habituals en els temps previs al coronavirus. El coronavirus, en aquest àmbit, només ha accelerat un procés que les nostres societats ja estaven experimentant. Ens interessa, doncs, ser en aquest món digital, i sobretot, dir-hi coses interessants, interpel·lar el nostre públic.

La proximitat i la comunicació en valors, les claus de volta

Molt bé, tenim clar que els missatges que emetem han de ser sensibles al context en què ens trobem. Tenim clar també que la comunicació digital és un suport imprescindible, en els temps que corren, i en els que vindran. Però, què i, sobretot, com ho comunico?

Doncs bé, si una cosa han propiciat les restriccions de mobilitat derivades del coronavirus, és un consum més responsable. La por a les conseqüències econòmiques d’aquesta crisi, d’altra banda, ha fet que els consumidors siguin més conservadors. Això vol dir que s’ho pensaran dues vegades, a l’hora d’apostar per una marca.


Per aquesta raó, ens interessa saber comunicar qui som, i quins són els valors que ens representen. La proximitat, en un moment que el trànsit global s’ha vist alterat, i la mirada s’ha tornat més local, és una de les claus. Cal que demostrem als usuaris que som una marca compromesa amb el nostre entorn més pròxim, i que ens preocupem pel seu benestar. En aquest sentit, a l’agència de màrqueting i publicitat Explay, et podem ajudar. La creació de continguts de qualitat, i la nostra implicació, ens singularitzen.

T’oferim 5 consells per a una bona comunicació:

varilleroRecurso 1

Estigues atent al context social i mediàtic en el qual s'inscriuen els teus missatges.

varilleroRecurso 2

La proximitat és un valor que cal aprofitar. Hem de demostrar al nostre públic objectiu que som al seu costat.

varilleroRecurso 3

Si la teva comunicació ajuda a normalitzar la situació condicionada pel coronavirus, els teus clients, que estan saturats d'estímuls negatius, t'ho agrairan.

varilleroRecurso 4

Els valors s'han de demostrar i s'han de saber comunicar.

varilleroRecurso 5

Si no te'n surts, et podem assessorar, amb molt de gust!

Sabem que de res no serveix comunicar, si no es sap comunicar bé. I estem a la teva disposició.

× ¿Cómo puedo ayudarte?