comunicació i màrqueting

Trucs per fer front a les fake news

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

La immediatesa dels temps que vivim ens obliga, tot sovint, a preguntar-nos si les informacions que ens arriben són verídiques. Tot va molt de pressa, en l’era dels dispositius mòbils, i cada cop són més les persones que s’informen únicament per mitjà de les xarxes socials, un espai on circulen molts missatges amb afirmacions que no han estat prèviament contrastades. No és pas d’estranyar, doncs, que s’hi hagin fet córrer falsedats en repetides ocasions, de vegades per motius interessats.

Desemmascarem les notícies falses

Com podem fer front a la profusió de les denominades fake news? Tenim eines per a fer-ho? En aquest article et proposem un seguit de consells per desemmascarar les notícies falses. Aquestes recomanacions es basen en la guia pràctica que va publicar, durant el confinament del passat mes de març, l’observatori crític dels mitjans Mèdia.cat.

Consells per detectar les fake news

1. Cal anar més enllà del titular

La dinàmica de les xarxes socials pot propiciar que compartim notícies que ni tan sols hem llegit d’una manera completa. Cal recordar que els titulars són l’aparador d’una notícia, i que solen intentar fer els possibles per cridar l’atenció del lector. De vegades, aquest objectiu s’acompleix exagerant o descontextualitzant el missatge principal. És per això que, abans que res, cal llegir de cap a cap la notícia, per assegurar-nos que el titular no és tendenciós.

2. Qui publica la notícia?

El següent consell elemental consisteix a fixar-se en l’emissor de la notícia. Qui és? És de fiar? Quins interessos pot tenir, en els fets que es descriuen o valoren? Cal tenir en compte, sobretot, que si es tracta d’un missatge en cadena de Whatsapp, més val ser-ne escèptic, i no compartir-lo, d’entrada, amb d’altres persones.

3. La data també importa

La data de la notícia també és important. I us preguntareu: per què? Doncs perquè pot ser que algú hagi fet circular una notícia antiga per desprestigiar una altra persona o entitat, o bé per treure les coses de context.



4. Qui n’és l’autor/a?

A les xarxes socials circulen molts missatges anònims, sense signar. En conseqüència, es recomana comprovar si el text va signat, i en cas afirmatiu, qui el signa. La firma, al capdavall, ens indica el prestigi o autoritat de la persona o col·lectiu que subscriu el missatge. Cal tenir en compte, en aquest sentit, que la suplantació d’identitat és considerada una font de delicte.

5. D’altres mitjans se n’han fet ressò?

Un bon truc per comprovar que una notícia no forma part de les denominades fake news és mirar si d’altres mitjans de comunicació que mereixin la nostra credibilitat se n’han fet ressò. D’aquesta manera, podrem contrastar el missatge, de quines fonts disposa i si s’emet de la mateixa manera, o amb matisos. Quan es tracta de situacions com accidents, incendis, explosions o pandèmies, és interessant de seguir els canals oficials d’institucions públiques.

6. El cas dels vídeos i les fotografies

En el cas dels vídeos i les fotografies, també hi ha formes de controlar que no ens estiguin venent gat per llebre. Així, per exemple, podem fixar-nos en les condicions meteorològiques, o en el lloc de la imatge o gravació, per veure si es correspon amb el lloc i el moment quan han ocorregut els fets.

Contra les fake news; esperit crític i prudència

Si vols, en definitiva, minimitzar el risc que t’enganyin amb fake news, recorda que pots fer ús de totes aquestes comprovacions que t’hem explicat per detectar-les. En essència, el que ens fa falta és esperit crític per no creure’ns tot el que ens arriba, i prudència per no fer córrer aquestes informacions falses. Si nosaltres mantenim aquesta actitud preventiva, també ajudarem a frenar la proliferació de bona part de les fake news.

Explay: professionals de la comunicació, al teu servei

A Explay t’oferim serveis integrals en comunicació i publicitat. Amb un equip de professionals en la matèria, treballem per crear continguts de qualitat per posicionar i reforçar la teva marca. Estem a la teva disposició. No dubtis a contactar-nos!